sjukontinenter

Resåret 2016
Godkväll!
 
Idag tänkte jag göra en sammanfattning av mitt resår 2016. Det har varit massor av fantastiska resor som ni kommer kunna läsa mer om framöver på bloggen!
 
I mitten på januari 2016 begav jag och min sambo till flygplatsen för att göra en resa som vi förmodligen kommer minnas hela livet. Vi ville åka någonstans under vinterhalvåret för att komma bort från mörka och kalla Sverige. Peter har redan varit i Thailand, Australien var på tal men vi kom fram till att vi inte kunde vara borta tillräckligt länga från våra arbeten. Två och en halv vecka spenderade vi till slut i Filippinerna och Malaysia. Vi landade i Cebu efter 24h resa och begav oss nästa dag till Malapascua, en ö med drygt 1000 invånare och ett paradis för dykare. Tanken här var att koppla av. Vi läste böcker, yogade och dök för första gången. Vi åkte även vidare till Panglao, Bohol som är lite mer turistigt. Efter det åkte vi vidare till Siquijor, bodde på ett superhärligt hotell och efter det åkte vi en natt till Oslob och simmade med valhajar. De sista dagarna på resan spenderades i Kuala Lumpur i Malaysia. Läs mina inlägg om Filippinerna här, här här och här.
 
 
Dykning i Panglao, Bohol
 
Middag i Siquijor
 
Panglao, Bohol
 
Utsikten från vår altan på Siquijor.
 
 
Sri Mahamariamman templet, det äldsta templet i Malaysia.
 
I Maj var det dags att göra min årliga resa med mina tjejkompisar, Vi åkte en weekend till Barcelona, en stad som alltid är rolig att åka till hur många gånger man än varit där. Detta var min andra gång, och jag såg till att njuta ordentligt. Jag har varit mycket i Spanien och åker gärna dit igen! Tapas, cava, kultur och sol kan aldrig bli fel. Denna gång gjorde vi även en busstur till en vingård i närheten av Barcelona - Oller del Mas. Vinet var väldigt gott och det kan verkligen rekommenderas!
 

 
 
 
Under några dagar i juli&augusti åkte jag och Peter till Island, en resa framförallt jag har drömt om väldigt länge. Det var en fantastisk resa och ett land jag verkligen rekommenderar att åka till. Jag har verkligen fått upp ögonen för vandring och natur senaste åren, och på Island finns allt. Fantastisk mat, otrolig natur och massor av roliga saker att göra. Vi hann med massor av saker under de fem dagar vi var där. Jag gillar när man har dagarna planerade och får ut det absolut bästa av tiden man har där, och det fick vi verkligen. Vi valde att hyra en bil och bodde på ett hostel/hotell inne i Reykjavik, och gjorde sedan dagsturer. Perfekt upplägg då vi även kunde värma oss i sköna sängar och äta god mat på kvällarna. Hit reser jag gärna igen! Läs mer om min resa till Island här!
 
Middag på Restaurang Reykjavik.
 
Typisk bild på hur Islands oftast vägar ser ut.
 
Rida islandshäst var väldigt kul!
 
Blå lagunen är ett måste att besöka! Bilden är tagen under solnedgången. 
 
Påväg till östra Island.
 
Jökulsarlón, en issjö till öster om Vatnajökull. Obeskrivligt vackert. 
 
Naturens eget "spa" uppe i bergen. 
 
Pingvellir nationalpark
 
Kerid, en gammal vulkan. 
 
Under hösten fyllde en i familjen jämt och därför reste vi iväg en vecka till härliga Madeira! Målet var god mat, soliga dagar men ändå chans till att kunna aktivera sig. Madeira är en fantastisk ö, som till skillnad från Island (som ju också är en vulkanö), är otroligt grön. Det är en ö med historia och härligt klimat. Det är ett perfekt resmål om man har tröttnat lite på Kanarieöarna eller Teneriffa. Vi hade jättebra väder, åt otroligt god mat och vandrade uppe i bergen utmed levadorna som är Madeirabornas gamla bevattningssystem. Läs mer om min resa till Madeira här!
 
Vandring utmed levador
 
Utsikt från bergen, en dagstur vi gjorde till norra Madeira.
 
Mysiga Funchal
 
Sâo Vincente
 
På Madeira finns inte så många sandstränder, iallafall inte vita :-) 
 
Lido området i Funchal
 
Slutligen avslutades detta år med en weekend i Berlin med mina vänner. En perfekt weekendstad som endast ligger lite över en timmas flygresa bort. Våra dagar spenderades med turistande i staden, julmarknader, lite shopping och barhäng. Trots flera dagar där är jag inte klar med staden, och kommer ta första möjlighet att åka tillbaka dit under sommarhalvåret. Det finns otroligt mycket historia och kultur och det tycker jag är väldigt spännande! Läs mer om min weekend i Berlin här
 
En del av muren som är bevarad
 
Förintelsemonumentet
 
Julmarknad på Aleksanderplatz.
 
Nu ser jag fram emot ännu ett år med förhoppningsvis minst lika många roliga resor! Idag har jag endast en planerad resa med mina tjejkompisar, men resmålet är änsålänge hemligt. Under februrari kommer jag och Peter åka en helg till Sälen vilket jag ser väldigt mycket fram emot - mer resor inom Sverige hoppas jag på! 
 
Tack 2016 för detta resår!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress