sjukontinenter

WiW (Weekend i Warsawa)
 
 
 
Bo här: Hotel Intercontinental är ett spahotell för samma pris som ett vanlig dubbelrum i Sverige. Passa på att lyxa till det!
Ät här: Belvedere Lazienski i Lazienski Park. En restaurang som är med i Micheline Guide och med en härlig atmosfär. Boka bord innan!
Highlights: Att njuta av en otrolig utsikt över staden från spaavdelningen på hotellet.
Missa inte: Strosa i gamla stan och äta polska piroger på en lunchrestaurang
_______________________________________________________________________________________
 
Vi kan väl säga såhär... att åka till Polen som gravid är inte riktigt att rekommendera. Det var många saker som gick emot oss under denna weekend vilket tyvärr drar ner betyget. För det första var inte vädret på vår sida. Det var kallt och blåsigt, trots att vi hade varma kläder på oss gick det råa kylan inte att gå miste om. Dessutom hade jag lite problem med att förstå vad maten innehöll, jag litade inte riktigt på att rekommendationerna gällande mat för gravida är samma i Polen som i Sverige. Jag hade även räknat med att Michelin Guide-restaurangerna skulle erbjuda någon form av alkoholfritt alternativ, men jag fick nöja mig med vatten eller läsk. Med det sagt har Warsawa ytterligare att bevisa för mig, vi får se när jag ger staden ytterligare en chans!
 
Vi har verkligen fått upp ögonen för kortare weekends där flygtiden endast är 1-2 timmar, så himla smidigt! Warsawa är inte ett undantag. 
 
 
Att passa på att bo på ett av alla härliga hotell i Polen tycker jag verkligen man ska göra! För samma pris som i Sverige, om inte billigare, får man en härlig vy, tillgång till spa och ett lyxigare rum. I mitt fall är oftast hotellet jag drar ner standarden på i förmån för turistande och god mat, men det behöver man alltså inte göra här. Vi spenderade någon timma uppe på hotellets Spa-avdelning samt åt oss mätta på den goda frukosten på morgonen. Inget slår en nygjord omelett eller croassainter. 
 
 
Ett måste när man är i Warsawa är att besöka gamla stan. Det påminner mycket om de andra Polska städerna jag har besökt (Gdansk  och Krakow) som också har en "gamla stan". Här är det mycket turiser men ändå väldigt mysigt att gå runt i. Vi smakade de klassiska pirogerna när vi värmde oss från blåsten och kylan.
 
 
Två restauranger vi besökte under vår vistelse var Rozbrat 20 och Belvedere Lazienski. Båda är med i Guide Micheline och vi åt deras ihopsatta menyer (med några justeringar för min del). På Rozbrat 20 var det även barnfamilljer som åt och det kändes väldigt avslappnat  och skönt. Här åt vi en sju-rätters meny som var väldigt god! Efter en härlig middag är ett tips är att kika in "Bar and Books" som är en bar i Gamla stan med skön atmosfär (läsa i böckerna med ett glas rödvin, vad mer behöver man?). 
 
 
Med det sagt hade vi trots allt en mysig helg i Warsawa, vi hann med det vi ville men trots det känner jag att Warsawa är skyldig att visa mig en annan sida av staden. Kanske nästa gång med bebis?
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress