sjukontinenter

Island - som en annan planet

Säsong: Sommar, men det går att resa hit året om.
Bo här: Då vi var något sent ute med att boka våra biljetter och hotell fick vi ta det som fanns ledigt. Vi bodde på 4th Floor Hotel som var bättre än förväntat. Min rekommendation är att bo centralt i Reykjavik, de flesta hotell har hög standard!
Ät här: Det finns otroligt mycket bra restauranger! Min favorit är Fiskmarkadúr där vi åt en avsmakningsmiddag.
Highlights: Rejkadalur - naturens eget spa. En timmas vandring upp i bergen finns detta.
Missa inte: Ta bilen bort till Jökulsarlón, en issjö i anknytning till glaciären Vatnaköjull.

__________________________________________________________

Var ska man börja? Ett fantasiland, det känns som man kommit till en annan planet. Men i själva verket ligger detta endast tre timmar flyg bort.

Jag har längre drömt om att resa till Island. Jag älskar att vandra. Berg och vyer är något jag verkligen är svag för. Vi åkte i Augusti och hade väldigt tur med vädret. Eftersom Island inte har så många soliga dagar kände vi oss väldigt lyckliga över att vi faktiskt hade sol varje dag! Vi hade räknat med regn och blåst. Att hyra bil är också att rekommendera. Man blir väldigt låst om man ska hålla sig till bussresor, och att hyra bil blir inte så fasligt mycket dyrare. Om man vill åka "rakt över" Island eller på småvägar bör man välja en fyrhjulsdriven bil, men om man håller sig till Ringvägen (som går runt hela Island) räcker det med en vanlig tvåhjulsdriven bil.

Första dagen begav vi oss ut och åkte The Golden Circle. Den består av tre turistattraktioner som många säger är ett måste om man åker till Island. Först åkte vi till Pingvellír nationalpark. Just där har kontinentalplattorna skavt och det har uppstått en spricka mellan blocken. Det var även här det första isländska riksmötet sägs ha hållts. Nästa stopp blev Geysir, den mest kända gejsern som ungefär var sjunde minut får ett utbrott. Det var mycket folk där men häftigt att se! Den sista delen på gyllene cirkeln är Gullfoss, ett väldigt stort och vackert vattenfall.

Pingvellír Nationalpark

Geysir

Gullfoss

Kerid - en gammal vulkan som efter sitt ubrott blev en krater.

Vi valde att bo inne i Reyjkavik och göra dagsturer istället för att åka runt och bo i tält eller andra hotell. Dels hade vi inte den tiden vi önskade till att åka runt hela Island, och dessutom såg vi fördelar med att bo kvar i stan. Varje kväll kunde vi lägga oss i en varm säng, ta en dusch och äta mat på restaurang. Det är Sverigepriser på restaurangerna och därför inte speciellt billigt - men oj vad god mat vi åt! Jag är egentligen ingen fiskfantast, men om man någon gång ska äta fisk är det på Island! Allt var otroligt gott. Den sista kvällen hade vi bokat bord på restaurang Perlan. Restaurangdelen ligger några våningar upp och roterar så vi hade utsikt över hela Reykjavik. Reykjavik är en väldigt mysig och fin stad!

Buffé på Restaurang Reykjavik

Middag på restaurang Perlan

Vackra Reykjavik

Hallgrímskirkja

Dag två begav vi oss för att rida på Islandshästar! Vi hade hittat en jättebra arrangör (som jag tyvärr inte kommer på namnet på..) på Tripadvisor. Det var väldigt roligt och gick bra, trots att ingen av oss har ridigt innan. Det tog nästan hela förmiddagen. Direkt efter det begav vi oss öster om Reykjavik. Jag hade fått tips om ett ställe uppe i bergen där man kunde bada i en flod, Reykjadalúr. Vi parkerade bilen och vandrade i ca en timma uppåt. Det är lätt vandring och vi såg många olika människor på leden. Vi gick förbi gejsrar och fick hålla för näsan - pga svavlet luktar dessa äggmök :-) Tillslut kom vi till floden. Det är smältvatten som rinner neråt och värms upp av jorden som gör att det blir som naturens egna spa. Detta var fantastiskt! Vi hade även med oss matsäck och åt lunch där uppe. Maten smakar alltid gott utomhus :-)

Reykjadalúr

Vi hade som mål att ta oss bort till östra Island - till Jökulsarlón. Det är en issjö som bildats av smältvatten från glaciären Vatnajökull. Det är en lång biltur på ca 6 timmar enkel väg. På många ställen finns inga hus eller liknande så se till att tanka bilen full innan man ger sig av. Vi satte klockan tidigt och åkte iväg, vi hade många stopp att göra på vägen. Vi åkte till Sejlandafoss, Vik, Skogafoss, Black Sand Beach och slutligen Jökulsarlón.

Sejlandafoss

Skogafoss

Jökulsarlón

Det är otroligt svårt att visa hur det var på denna fantastiska plats. Bilderna är inte riktigt rättvisa. Det var väldigt mäktigt att se Vatnajökull, Europas största glaciär och sedan känna detta iskalla vatten. Det blir sånt kontrast mot den svarta sanden. Att höra isblocken smälta, sälar som simmar förbi och solen i ansiktet. En av de mäktigaste upplevelser för mig hittills. Väldigt tacksam över att vi åkte hit!

Den sista dagen spenderade vi i Reyjkavik. Planen var från början att åka till Blå Lagunen den sista dagen, men när vi skulle boka fanns inga inträdesbiljetter kvar. Detta hade vi missat - ett tips är alltså att boka inträdet i förväg! Vi fick dock plats på kvällen under solnedgången. I slutändan hade vi inte kunnat avsluta vår resa på ett bättre sätt. Dessutom kunde jag efter denna kväll titulera mig som fästmö ♥

Blå Lagunen är väl värt ett besök trots att det är väldigt populärt och mycket folk. Vi såg även när vi var där att de just då höll på att bygga en spahotell precis bredvid. Island är ett land jag mer än gärna åker tillbaka till. Jag älskar även deras historia och kultur, med deras sagor om väsen som lever på ön. En fantastisk resa som för vår del avslutades på ett underbart sätt.