sjukontinenter

Spaniens pärla Alicante

Säsong: Sommarhalvåret är att föredra, men man kan nog åka året runt.
Bo här: TRYP Ciudad De Alicante Hotel hade väldigt bra läge, två kvarter från stranden/hamnen och i den gamla delen av Alicante. Mysiga hak och nära till shopping och restauranger.
Ät här: Maten är absolut okej, men vad som gör restaurangen så bra är utsikten och stämningen, La Brújula.
Hightlights: Det blir två saker; bada i vattenfallet Algar samt att besöka bergsbyn Guadalest som ligger 1 timma norrut, otroligt mysigt!
Missa inte: Att promenera upp på toppen av berget, till det gamla slottet Santa Barbara. Så fin utsikt!

_____________________________________________________

Så var dagen här! En resa två av mina vänner har bokat, där resternade tre resenärerna inte hade någon aning om vart vi skulle åka. Vi hade fått lite ledtrådar, så jag hade mina aningar, men inget var bekräftat innan vi stod på flygplatsen torsdagmorgon klockan 04.00. Vi ska till Alicante! Flyget tog dryga tre timmar innan vi landade lagom till lunch. Första dagen blev en något intensiv dag som bestod av både strandhäng, shopping och en sen middag. Känslan är densamma som i Barcelona, men betydligt mindre och mysigare. Jag måste säga att jag faktiskt gillar Alicante något mer än Barcelona, just för att den är promenadvänlig (och havet har behaglig temperatur :-)).

Gamla stan är otroligt mysig, många torg med cafeér och restauranger. Här kan man gå länge och njuta av omgivningarna. Om man är hungrig kan man ta en tapas i någon av hål-i-väggen barerna där många av lokalbefolkningen verkar hänga under siestan.

Dag två hade tjejerna planerat en utflykt. Vi hyrde en bil och började köra norröver, fortfarande utan vetskap om vart vi skulle, och hamnade sedan i bergsbyn Guadalest. På snirkliga vägar i bergen tog vi oss uppåt. Ett tips är att åka tidigt på morgonen, vi var iväg redan vid halv nio och hade kikat runt i byn innan bussturerna hade kommit fram.

Här kan man besöka ett gammalt slott, det ni ser ovan. Utsikten är otrolig! Verkligen en rekommendation om man har en dag över att spendera i Alicante-området. Här finns små butiker, lunchställen, barer och även museum. Vid lunch begav vi oss senare vidare till nästa stopp på utflykten, nämligen vattenfallet Algar.

Det var otroligt fint, vi kom verkligen i rätt tid när alla blommor blommande i rosa. Vattenfallet var långt och vi promenerade en bit innan vi hoppade i. Havet är dock betydligt varmare än detta vatten, men miljön något finare. Det var en del folk, mycket lokalbefolkning, och det låg en camping i närheten. Det kostade 4 Euro att gå in, men detv var det värt!

Slutligen besökte vi även en vingård, Enrique Mendoza, där de producerar viner bestående av en druva som bara finns där - Monastrell. Vi kikade runt lite, men är ju i fel årstid om man vill besöka vingården när den är som mest aktiv. I september ungefär skördar de druvorna och producerar viner. Däremot fick vi alla med oss en varsin flaska av Monastrellvin hem.

De resternade dagarna spenderade vi på stranden och på shoppinggatorna, med några glasspauser. Det flesta butikerna finns där och vi alla gjorde några fynd. Vi njöt till fullo och maxade dagarna. Varje kväll gick vi ut och åt (en cava till fördrink har blivit lite utav en tradition). I Alicante finns mycket skaldjur och fisk, så det passade vi på att äta av när vi var där! Bland annat en aioli-bakad torsk som jag till och med testat att göra här hemma redan. Om man vill hänga på någon klubb på kvällen finns det utbud ute på piren El Puerto. Därute låg även den trevligaste restaurangen under vistelsen (nu var alla restauranger bra, men stämningen tog denna till toppen) med alla båtar i hamnen som sällskap.

En eftermiddag gick vi turen upp till slottet Santa Barbara. Det var otroligt fin utsikt, dit är ett måste att gå eller åka upp till. Det avslutade även vår resa innan vi åt vår sista middag och drink på piren, innan vi flög de tre timmarna hem igen. Alicante är en pärla i Spanien som man inte får missa, denna mysga systerstad till Barcelona.