sjukontinenter

Hälsningar från ett kallt Krakow
 
 
Bo här: Jag har faktiskt inget bra tips på bra hotell i Krakow. Vi bokade en lägenhet men den visade sig vara väldigt liten - däremot var läget väldigt bra!
Ät här: Cyrano de Bergerac. Förvisso en fransk restaurang, men väldigt mysig inredning och otroligt god mat!
Highlights: En rolig vodkabar där man kunde beställa in en "avsmakningsmeny". Vad sägs om vodka med blomkålssmak?
Missa inte: Att läsa och uppleva all historia som finns i denna stad. Otroligt mycket kultur och viktiga påminnelser.
 
-----------------------------------------------------------------------------------
 
Krakow har verkligen fått ett uppsving i resevärlden och vi var inte sena på att hänga på! I Oktober 2015 tog jag mina första steg på Polsk mark. Tyvärr hade jag varit sjuk dagarna innan avresa och det var inte alls säkert att jag ens kunde åka, men bättre blev jag och jag är så glad att jag trots allt kom iväg! 
 
Under dessa fyra dagar hann vi med så mycket olika saker! Jag kände alla känslor man kan känna under vissa dygn. Man kan inte åka till Krakow utan att märka av såren från Andra Världskriget. De judiska kvarteren, Schindlers fabrik, torget Rynek Glówny och inte minst Auschwitz-Birkenau. Vi besökte allt.
 
Till att börja med är det smart att bo någonstans mellan "nya delen" av Krakow, nära torget, och den "gamla delen" som är de judiska kvarteren Kaizimers. Det vill säga mitt i staden. De mysigaste kafeérna, hippaste barerna och den egenbryggda ölen finns i den gamla delen Kazimiers. På söndagar hålls varje vecka en marknad där man kan köpa allt från kläder och vantar till hantverk. De bättre restaurangerna, shopping och turistbutikerna finns i nya delen. Egentligen är staden väl bevarad om man jämför med andra storstäder som var med i Andra världskriget, eftersom det sägs att Krakow skulle bli den nya huvudstaden i "Det tredje riket". Ändå har människorna alltid delats upp här, och det var här många av judarna blev fångade innanför muren runt Kazimiers. Idag är stadsdelen full av liv om än bevarat av hemska minnen. 
 
Ett symaskin-café? 
 
 
 
Dzień dobry, Krakow!
 
Krakow är något för stor för att strosa runt i. En dag tog vi en turistbil som guidade oss runt de mesta sevärdigheterna. Vi gick in i Schindlers museum och åkte förbi den bevarade delen av muren som gick runt kvarteren. Sevärdigheter kanske är fel ord, men det är trots allt något som jag tycker är viktigt att se för att förstå vad som en gång hände. Vi åt lunch, polska piroger, och värmde oss med kaffe. Om man inte redan hade rysningar pga upplevelserna hade man det garanterat av den råa kylan.
 
 
Middagarna bestod av polsk husmanskost. Enkelt men gott! Det finns flera rätter som är återkommande på många restauranger, bland annat anka med äpplekompott. På kvällarna hängde vi i någon bar, och till och med jag som aldrig dricker sprit var tvungen att testa på polsk vodka. Den är som tur är inte lika stark som hemma, och det finns i otaligt många smaker. På varenda bar drack lokalbefolkningen en öl, och en liten shot. En kväll besökte vi en vodka bar, väldigt liten, där man kunde köpa en avsmakningsmeny. Det var ca 30 smaker, men vi nöjde oss denna gång med en var och delade på alla. Om ni vill smaka på detta men inte riktigt är såld på grönsakstema kan jag tipsa om hasselnötsvodkan Soplica - det närmaste jag kan beskriva smaken med är nutella!
 
Blomkålshot, någon?
 
Vi hade sen innan redan bestämt oss för att besöka konsetrationslägret Auschwitz-Birkenau. Vi kunde via en turistbyrå få plats på en minibuss som anordnade en dagstur ut till konsentrationslägret. Den dagen mådde man konstant illa.
 
 
 
Den första snön kom redan i Oktober
 
Den sista dagen på vår weekend åkte vi till en saltgruva i Wieliczka som ligger ca en halvtimma från Krakow. Istället för att köpa en tur via en turistbyrå åkte vi taxi dit, vi var ändå fyra stycken så priset blev detsamma. Saltgruvan är 135 meter under marken och har stora salar, restaurang och en turistshop. Den har varit i drift den 1300-talet och är därmed en av världens äldsta saltgruvor, och är dessutom med på UNESCO:s världsarvslista. Under Andra världskriget användes gruvan till att förvara krigsmateriel. 
 
Här är vi 135 meter under marken. 
 
Sammanfattningsvis är Krakow en stad med mycket att se, äta och uppleva. Jag älskar att leva mig in i en stads känsla/puls/detdärmaninteriktigtkansättaordetpå. I Krakow blev den så tydlig och stark. Mixen av Krakows historia som sitter kvar i väggarna, och det populära hippa kulturen blir en härlig kontrast. 
 
(null)
(Bild lånad från min vän Lina)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress