sjukontinenter

10 bästa resmålen att besöka år 2018
Funchal, Maderia 2016. Portugal hamnade dock inte på listan i år.
 
Lonely Planet släppte nyss en lista på de 10 bästa resmålen i Europa att besöka år 2018, och jag var tvungen att kolla in den trots brist på resmöjligheter detta år. Här nedan kommer mina kommentarer om rekommendationerna!
 
"The essential destinations in Europe this year"
 
 
#1. Emilia-Romagna, Italien
Italien är ett av de länder som man kan besöka om och om igen. Jag kan på ett snabbt ögonblick räkna upp minst fem platser i Italien jag vill besöka, och då utan särskilt vidare efterforskning. Emilia-Romagna är en region i nordöstra Italien där Bologna är största staden. Det ska vara känt för sin goda och karaktäristiska mat, inte mig emot! Italien känns som jag kommer besöka igen i relativ närtid.
 
Venedig ligger ca 3 timmar från Bologna.
 
#2. Kantabrien, Spanien
Spaniens norra kust. Har tyvärr inte bra koll på den delen i Spanien, så det är förmodligen inte mer än rätt att den äntligen kommer till rättvisa! Vi var väldigt nära på att boka en flygresa till Biarritz och sedan bila ner till Bilbao (i huvudsak för att se Barcelona spela borta i just Bilbao) i höstas, men det blev tyvärr inte av. 
 
#3. Friesland, Nederländerna
Också detta är den norra delen av landet i fråga. Nederländerna har jag aldrig varit i, trots att både Amsterdam och Kuekenhof har varit på tal om flertal gånger att besöka här hemma. Tydligen är Frieslands huvudstad Leeuwarden "Kulturhuvudstad i Europa" detta år så det är inte mer än rätt att det är med på listan! Dock har jag otroligt dålig koll på vad Nederländerna har att erbjuda, men mindre nyfiken blir man ju inte :-)

#4. Kosovo
Kosovo är ett land jag ser mig själv besöka i samband med en roadtrip genom Balkan-länderna. Förra året fick vi uppleva både Kroatien och Slovenien, men framöver åker jag även gärna genom Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Albanien och Kosovo.
 
Också på roadtrip, men på det något kallare Island.
 
#5. Provence, Frankrike
Efter att vi spenderade fem timmar på ett tåg mellan Paris och Nice i somras hann jag se hur landskapet förändrades ju mer söderut vi kom. Otroligt vackert. Hit dröjer det nog dock tills jag åker igen, just för vi hann se så mycket av södra Frankrike sist.
 
Middag i Villefranche-sur-mer
 
Gorges du Verdon, ligger norr om Cannes
 
#6. Dundee, Skottland
Ett helt outforskat land för mig! Naturen verkar så häftig och det är banne mig dags att jag äntligen får se något mer av Storbrittanien än shoppingbutikerna i London.
 
#7. Kykladerna, Grekland
Grekland ser jag oss åka till som nybliven familj, däremot inte i första hand till dessa småöar. Jag utforskar hellre andra delar av Grekland innan dess, jag minns inte ens jag var där senast!

#8. Vilnius, Litauen
Ännu en stad jag har lite koll på. Om jag ska prioritera mellan Estland, Lettland och Lituen (vilka jag ofta klumpar ihop till ett resmål, oklart varför) hade jag i dagsläget valt Tallinn i Estland. Kanske för att det har varit den mest omdiskuterade resmålet hittills, men det kanske är dags att tänka om?

#9. Vipava Valley, Slovenien
Hit måste jag säga är nummer ett på min lista! Efter vårt snabba men intensiva besök i Slovenien i somras har jag verkligen fått mersmak och hoppas på att vi kommer kunna åka hit redan nästa sommar. Vipava Valley kommer definitvt vara med i planeringen då.
 
Slovenien sommaren 2017

#10. Tirana, Albanien
Här blir samma svar som på nummer #4, Kosovo. Albanien kommer vi definitvt att bocka av den dagen vi genomför vår roadtrip i Balkan-länderna. 
 
________________________________________________________________________________________
 
Vilket alternativ hade du helst valt på listan?
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress