sjukontinenter

Tågluffa i västra Europa - en sammanfattning

Under våra fyra veckor på resande fot hann vi med fem länder, 12 hotell (13 om man räknar en natt på tåg), två trasiga ryggsäckar, noll missade tågtider och många minnen för livet

Vi startade med att flyga ner till Brüssel och spenderade en eftermiddag där. Vårt mål för första natten var  Paris, men dit gick inga smidiga flyg så vi slog två flugor i en smäll. Vi hann med att äta en Belgisk våffla, kika på torget och senare på kvällen ta tåget till Paris. Här lärde vi oss också får första läxa, nämligen att se till att reservera platser till tågen i god tid.

Brüssels torg

I Paris spenderade vi sedan tre nätter och besökte alla sevärdigheter. Vi strosade runt i Montemarte, kikade på Mona Lisa i Louvren, hängde på takbarer, tog kort på Eiffeltornet och korsade Champs Elysée. Av en slump var också två vänner på besök i Paris samma helg så en av kvällarna åt vi middag ihop. En superbra start på en resa mot sydligare breddgrader.

Vårt nästa stopp blev Antibes och Juan-Les-Pins. Här kikade vi på Picasso-muséet, gick promenader och njöt av stränderna. Här hade vi inte mycket på agendan, utan njöt mest att de fina miljön och laddade upp för några mer aktiva dagar i bergen. I Cannes hyrde vi sen en bil och åkte två timmar upp i bergen till Gorges du Verdon. Här njöt vi av naturen och paddlade i ravinen. En av de bästa platserna i södra Frankrike!

Vi åkte sedan tillbaka till rivieran och spenderade våra sista dagar i Villefranche-sur-Mer - min absoluta favoritplats på rivieran! Det var en otroligt mysig stad och jag hade gärna spenderat mer tid där. Läs mer om vår tid på rivieran här och här.

Efter Frankrike tog vi tåget över till Italien och La Spezia. Här spenderade vi några nätter och tog oss mellan byarna i Cinque Terre. Läs mer om vår upplevelse i Cinque Terre här!

Efter en snabb övervägning om vi skulle ta oss ner till Florens och hälsa på vänner, eller fortsätta norrut som vi tidigare hade planerat, landade ändå valet på Gardasjön och Desenzano del Garda. Här rörde vi oss runt den södra delen av Gardasjön. I Sirmione paddlade vi kajak, och vi åkte mycket båt på sjön för att få en bra vy över alla mysiga städer. Men det bästa här var ändå glassen. Mmmm Italiensk glass <3

Nästa stopp var en stad som jag hade sett fram emot väldigt mycket, men det hade börjat bli otroligt varmt nu under högsommaren. Nästa gång vi besöker Verona hoppas jag det är behagligare temperatur! Tåget tog endast 40minuter från Desenzano del Garda och vi spenderade sedan några dagar i Romeo&Julias stad. Läs mer om vår tid i Verona här!

Eftersom vi befann oss i Italien och väldigt nära Venedig kände vi att vi var tvugna att besöka den staden när vi passerade! Vi stannade dock bara en natt där, och i ärlighetens namn hade jag inte behövt stanna längre. Venedig är ingen stad jag personligen listar högt på min topp-lista, men det var väldigt roligt att besöka den och vi hade en otroligt trevlig kväll där! Nackdelen var att det kändes som det i princip bara var turister där, väldigt dyrt. Däremot är det en otroligt vacker stad, och vattengatorna är precis överallt. Man kan med fördel gå vilse och dyka på någon mysigt kvarter.

Efter våra intensiva veckor i Frankrike och Italien kände vi för lite lugn och ro, så vi begav oss via tåg och buss till Opatija i Kroatien! Här spenderade vi en vecka på ett hotell med frukost, gym och egen brygga, vilket är lite skillnad från de tidigare hostels och hotell vi bott på. Vi badade, åt gott, spelade kort och läste en hel del. Vi tog även en båtutflykt en dag till Krk, men spenderade bara några timmar där så vi kunde svalka oss i det kristallklara vattnet!

Vi hade sedan bestämt att möta upp några vänner i Ljublijana i Slovenien, vilket blev vårt sista stopp på tågluffen. Och vilket avslut! Slovenien var helt klart det bästa på hela resan och vi båda var väldigt positivt överraskade av landet. Läs mer om vår resa i Slovenien här!

Avslutningsvis åkte vi sedan tåget hela vägen hem till Sverige, det tog sammanlagt 20 timmar. Vi stannade och sov över hos en vän i Köpenhamn, så vid närmare eftertanke hade vi faktiskt ett stopp till på vägen hem. Slutligen har jag skrivit en guide inför en tågluff som kan vara bra att ha till hans om man planerar en tågluff, den hittar ni här!

Topp fem sevärdigheter på vår tågluff:

• Vandringen mellan byarna i Cinque Terre
  • Sjön Bled i Slovenien
  • Middag i byn Villefranche-sur-mer
  • Kajakpaddling i Gorges du Verdon
  • Opera i Verona

Så, med detta i bagaget hade vi en fantastiskt tågluff! Vi hade som mål att se så mycket som möjligt under vår sommar-semester och det målet uppnådde vi med råge! Frågan är hur man ska slå detta upplägg nästa år.. :-)