sjukontinenter

Hälsningar från ett kallt Krakow

Bo här: Jag har faktiskt inget bra tips på bra hotell i Krakow. Vi bokade en lägenhet men den visade sig vara väldigt liten - däremot var läget väldigt bra!
Ät här: Cyrano de Bergerac. Förvisso en fransk restaurang, men väldigt mysig inredning och otroligt god mat!
Highlights: En rolig vodkabar där man kunde beställa in en "avsmakningsmeny". Vad sägs om vodka med blomkålssmak?
Missa inte: Att läsa och uppleva all historia som finns i denna stad. Otroligt mycket kultur och viktiga påminnelser.

-----------------------------------------------------------------------------------

Krakow har verkligen fått ett uppsving i resevärlden och vi var inte sena på att hänga på! I Oktober 2015 tog jag mina första steg på Polsk mark. Tyvärr hade jag varit sjuk dagarna innan avresa och det var inte alls säkert att jag ens kunde åka, men bättre blev jag och jag är så glad att jag trots allt kom iväg!

Under dessa fyra dagar hann vi med så mycket olika saker! Jag kände alla känslor man kan känna under vissa dygn. Man kan inte åka till Krakow utan att märka av såren från Andra Världskriget. De judiska kvarteren, Schindlers fabrik, torget Rynek Glówny och inte minst Auschwitz-Birkenau. Vi besökte allt.

Till att börja med är det smart att bo någonstans mellan "nya delen" av Krakow, nära torget, och den "gamla delen" som är de judiska kvarteren Kaizimers. Det vill säga mitt i staden. De mysigaste kafeérna, hippaste barerna och den egenbryggda ölen finns i den gamla delen Kazimiers. På söndagar hålls varje vecka en marknad där man kan köpa allt från kläder och vantar till hantverk. De bättre restaurangerna, shopping och turistbutikerna finns i nya delen. Egentligen är staden väl bevarad om man jämför med andra storstäder som var med i Andra världskriget, eftersom det sägs att Krakow skulle bli den nya huvudstaden i "Det tredje riket". Ändå har människorna alltid delats upp här, och det var här många av judarna blev fångade innanför muren runt Kazimiers. Idag är stadsdelen full av liv om än bevarat av hemska minnen.

Ett symaskin-café?

Dzień dobry, Krakow!

Krakow är något för stor för att strosa runt i. En dag tog vi en turistbil som guidade oss runt de mesta sevärdigheterna. Vi gick in i Schindlers museum och åkte förbi den bevarade delen av muren som gick runt kvarteren. Sevärdigheter kanske är fel ord, men det är trots allt något som jag tycker är viktigt att se för att förstå vad som en gång hände. Vi åt lunch, polska piroger, och värmde oss med kaffe. Om man inte redan hade rysningar pga upplevelserna hade man det garanterat av den råa kylan.

Middagarna bestod av polsk husmanskost. Enkelt men gott! Det finns flera rätter som är återkommande på många restauranger, bland annat anka med äpplekompott. På kvällarna hängde vi i någon bar, och till och med jag som aldrig dricker sprit var tvungen att testa på polsk vodka. Den är som tur är inte lika stark som hemma, och det finns i otaligt många smaker. På varenda bar drack lokalbefolkningen en öl, och en liten shot. En kväll besökte vi en vodka bar, väldigt liten, där man kunde köpa en avsmakningsmeny. Det var ca 30 smaker, men vi nöjde oss denna gång med en var och delade på alla. Om ni vill smaka på detta men inte riktigt är såld på grönsakstema kan jag tipsa om hasselnötsvodkan Soplica - det närmaste jag kan beskriva smaken med är nutella!

Blomkålshot, någon?

Vi hade sen innan redan bestämt oss för att besöka konsetrationslägret Auschwitz-Birkenau. Vi kunde via en turistbyrå få plats på en minibuss som anordnade en dagstur ut till konsentrationslägret. Den dagen mådde man konstant illa.

Den första snön kom redan i Oktober

Den sista dagen på vår weekend åkte vi till en saltgruva i Wieliczka som ligger ca en halvtimma från Krakow. Istället för att köpa en tur via en turistbyrå åkte vi taxi dit, vi var ändå fyra stycken så priset blev detsamma. Saltgruvan är 135 meter under marken och har stora salar, restaurang och en turistshop. Den har varit i drift den 1300-talet och är därmed en av världens äldsta saltgruvor, och är dessutom med på UNESCO:s världsarvslista. Under Andra världskriget användes gruvan till att förvara krigsmateriel.

Här är vi 135 meter under marken.

Sammanfattningsvis är Krakow en stad med mycket att se, äta och uppleva. Jag älskar att leva mig in i en stads känsla/puls/detdärmaninteriktigtkansättaordetpå. I Krakow blev den så tydlig och stark. Mixen av Krakows historia som sitter kvar i väggarna, och det populära hippa kulturen blir en härlig kontrast.

(null)
(Bild lånad från min vän Lina)
Tågluffa i västra Europa - en sammanfattning

Under våra fyra veckor på resande fot hann vi med fem länder, 12 hotell (13 om man räknar en natt på tåg), två trasiga ryggsäckar, noll missade tågtider och många minnen för livet

Vi startade med att flyga ner till Brüssel och spenderade en eftermiddag där. Vårt mål för första natten var  Paris, men dit gick inga smidiga flyg så vi slog två flugor i en smäll. Vi hann med att äta en Belgisk våffla, kika på torget och senare på kvällen ta tåget till Paris. Här lärde vi oss också får första läxa, nämligen att se till att reservera platser till tågen i god tid.

Brüssels torg

I Paris spenderade vi sedan tre nätter och besökte alla sevärdigheter. Vi strosade runt i Montemarte, kikade på Mona Lisa i Louvren, hängde på takbarer, tog kort på Eiffeltornet och korsade Champs Elysée. Av en slump var också två vänner på besök i Paris samma helg så en av kvällarna åt vi middag ihop. En superbra start på en resa mot sydligare breddgrader.

Vårt nästa stopp blev Antibes och Juan-Les-Pins. Här kikade vi på Picasso-muséet, gick promenader och njöt av stränderna. Här hade vi inte mycket på agendan, utan njöt mest att de fina miljön och laddade upp för några mer aktiva dagar i bergen. I Cannes hyrde vi sen en bil och åkte två timmar upp i bergen till Gorges du Verdon. Här njöt vi av naturen och paddlade i ravinen. En av de bästa platserna i södra Frankrike!

Vi åkte sedan tillbaka till rivieran och spenderade våra sista dagar i Villefranche-sur-Mer - min absoluta favoritplats på rivieran! Det var en otroligt mysig stad och jag hade gärna spenderat mer tid där. Läs mer om vår tid på rivieran här och här.

Efter Frankrike tog vi tåget över till Italien och La Spezia. Här spenderade vi några nätter och tog oss mellan byarna i Cinque Terre. Läs mer om vår upplevelse i Cinque Terre här!

Efter en snabb övervägning om vi skulle ta oss ner till Florens och hälsa på vänner, eller fortsätta norrut som vi tidigare hade planerat, landade ändå valet på Gardasjön och Desenzano del Garda. Här rörde vi oss runt den södra delen av Gardasjön. I Sirmione paddlade vi kajak, och vi åkte mycket båt på sjön för att få en bra vy över alla mysiga städer. Men det bästa här var ändå glassen. Mmmm Italiensk glass <3

Nästa stopp var en stad som jag hade sett fram emot väldigt mycket, men det hade börjat bli otroligt varmt nu under högsommaren. Nästa gång vi besöker Verona hoppas jag det är behagligare temperatur! Tåget tog endast 40minuter från Desenzano del Garda och vi spenderade sedan några dagar i Romeo&Julias stad. Läs mer om vår tid i Verona här!

Eftersom vi befann oss i Italien och väldigt nära Venedig kände vi att vi var tvugna att besöka den staden när vi passerade! Vi stannade dock bara en natt där, och i ärlighetens namn hade jag inte behövt stanna längre. Venedig är ingen stad jag personligen listar högt på min topp-lista, men det var väldigt roligt att besöka den och vi hade en otroligt trevlig kväll där! Nackdelen var att det kändes som det i princip bara var turister där, väldigt dyrt. Däremot är det en otroligt vacker stad, och vattengatorna är precis överallt. Man kan med fördel gå vilse och dyka på någon mysigt kvarter.

Efter våra intensiva veckor i Frankrike och Italien kände vi för lite lugn och ro, så vi begav oss via tåg och buss till Opatija i Kroatien! Här spenderade vi en vecka på ett hotell med frukost, gym och egen brygga, vilket är lite skillnad från de tidigare hostels och hotell vi bott på. Vi badade, åt gott, spelade kort och läste en hel del. Vi tog även en båtutflykt en dag till Krk, men spenderade bara några timmar där så vi kunde svalka oss i det kristallklara vattnet!

Vi hade sedan bestämt att möta upp några vänner i Ljublijana i Slovenien, vilket blev vårt sista stopp på tågluffen. Och vilket avslut! Slovenien var helt klart det bästa på hela resan och vi båda var väldigt positivt överraskade av landet. Läs mer om vår resa i Slovenien här!

Avslutningsvis åkte vi sedan tåget hela vägen hem till Sverige, det tog sammanlagt 20 timmar. Vi stannade och sov över hos en vän i Köpenhamn, så vid närmare eftertanke hade vi faktiskt ett stopp till på vägen hem. Slutligen har jag skrivit en guide inför en tågluff som kan vara bra att ha till hans om man planerar en tågluff, den hittar ni här!

Topp fem sevärdigheter på vår tågluff:

• Vandringen mellan byarna i Cinque Terre
  • Sjön Bled i Slovenien
  • Middag i byn Villefranche-sur-mer
  • Kajakpaddling i Gorges du Verdon
  • Opera i Verona

Så, med detta i bagaget hade vi en fantastiskt tågluff! Vi hade som mål att se så mycket som möjligt under vår sommar-semester och det målet uppnådde vi med råge! Frågan är hur man ska slå detta upplägg nästa år.. :-)

Sista resan år 2017 går till..
Efter vår intensiva tågluff i somras har resorna i höst inte varit lika många. Vi har däremot lite planer i början på nästa år, men det är ingenting som är helt spikat ännu. Egentligen skulle vi inte resa något mer i år, men efter om och men kommer vi dock ändå komma iväg på en weekend igen nu i November, nämligen till..

staden med dessa vackra hus - Paris! Vi besökte även Paris i somras på vår tågluff, men det gör absolut ingentning för jag spenderar gärna mer tid där! Croissant, Chevre Chaud och baguetter är inget att klaga på. Tyvärr åker vi nog precis så vi missat julhandeln (och black friday), men förhoppningsvis är stämningen mysig ändå.

Det var härifrån vi tog tåget ner till Franska Rivieran och spenderade våra första dagar i somras. Då - 35 grader svettigt och alldeles för mycket skoskav. Denna gång blir det närmare 8 grader men förhoppningsvis samma fina väder. Ser fram emot ett avbrott i vardagen!