sjukontinenter

Valhajar i Oslob, Fillipinerna
 
 
 
Säsong: Vinterhalvåret
Bo här: Det finns säkert bra hotell i Oslob, men det vi bodde på kan jag inte rekommendera.
Ät här: Även här har jag ingen rekommendation, vi åt på hotellets restaurang där vi efter tre timmar väntan fick varsin Club sandwich (vi beställde hamburgare) efter mycket om och men. 
Highlights: Snorkling med valhajar
Missa inte: Se ovan. 
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Vårt sista stopp i Filippinerna blevi den lilla staden Oslob som ligger på ön Cebu. Vi hade nu åkt runt mellan öarna i centrala Filippinerna och tagit oss tillbaka mot Cebu City. 
 
Oslob ligger längst ner på ön Cebu
 
Anledningen till att alla valhajar samlas här i Oslob är för att man matar de varje morgon vid gryning. Tycka vad man vill om det - de är fria i havet men kommer till Oslob på grund av maten. Det var tydliga regler med att man inte får stressa djuren med ljud, hastiga rörelser eller klappa dom. Jag uppfattade det som att arrangörerna engagerade sig i djuerns mående och inte accepterade andra förhållningssätt. Just då reflekterade jag inte speciellt mycket över på vilket sätt djuren lever - men idag vet jag inte om jag skulle valt att stödja detta. Nu vill jag dock bara berätta om vår dag i Oslob och hur det var att snorkla med dessa magnifika djur!
 
Innan solen hade gått upp så var vi ute på bankabåtarna och redo att hoppa i havet. Jag var först lite nervös  - valhajarna är trots allt väldigt stora och kan bli upp till 10 meter långa (!). De vi såg var runt 5 meter långa och simmade precis under oss i båten. De flesta var väldigt entusiastiska och hoppade i vattnet och snorklade bredvid hajarna. Jag hoppade tillslut ner i havet jag också - och det var bland det häftigaste jag har gjort! 
 
 
 
Alla bilder är taget med en GoPro vi hade med oss på resan.
 
Vi fick några bilder och få se dessa vackra djur i verkligheten, något som verkligen toppade vår resa där vi redan hade dykt och sett så mycket fint!
 
Efter snorklingen i Oslob åkte vi senare till flygplatsen och flög till vår nästa och sista stopp på Asien-resa - Kuala Lumpur. 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress