sjukontinenter

24 timmar i Gdansk

Bo här: Celestin Residence Hotel är ett trestjärnigt hotell som ligger väldigt centralt, väldigt trevlig personal och mysiga rum. Vi bodde där och det kan vi tänka oss göra igen!

Ät här: Jag tror att man i princip blir nöjd vilken restaurang man äter på, så jag tipsar istället om polska piroger, väldigt gott och finns på många restauranger! 
Hightlights: Så otroligt enkelt och billigt att ta sig till närliggande städer mer pendeltåget. Roligt att maxa tiden! 
Missa inte: Upptäcka Gdansk utanför centrala delarna, det finns bland annat trevliga förorter och även ett koncentrationsläger för den historieintresserade. 

----------------------------------------

06.30
Om vi säger såhär - denna Kortweekend gick betydligt bättre än jag trodde! Med min  morgontrötthet trodde jag att jag skulle somna lagom till lunch, men så blev det alltså inte. Flyget landade vid åtta på morgonen så klockan nio var vi ute på stan och letade efter frukost. På torggatan Dluga i Gamla stan fick vi oss en frukost (bland annat den godaste chokladcroissant  jag har ätit! 

10.00
Vi gick runt i Gamla stan och kikade lite i alla oändligt många bärnstensbutiker som finns i Gdansk. Vi hann även med den mysiga gatan Mariacka och också kika in i St. Mariakyrkan. Trots en envis kyla och utebliven sol hade vi en mysig förmiddag av turistande. Sällan värmer en kopp kaffe så gott!

13.30

Efter att ha värmt oss en stund bestämde vi oss för att kolla in den närliggande staden Sopot. Vi promenerade bort till tågstationen (vi upplevde staden mycket mindre än vad det verkade på kartan) och köpte oss en biljett var för 7kr. Det kan vara bra att veta att dessa ska stämplas i de gula automaterna precis vid perrongen, annars gäller inte biljetten. 

Sopot var en positiv överraskning! Mysig stad och väldigt mycket folk för att vara vinter. Vi var hungriga och åt polska piroger och gulaschsoppa, väldigt gott! En promenad på piren och stranden tog vi med. 

16.30

Vi gick tillbaka till pendeltåget och hoppade av i förorten Oliwa. Där finns en vacker katedral som heter Oliwakatedralen. Orgeln har hela 83 stämmor. Värt ett besök om man gillar sådana här byggnader! 

19.00

Efter en varm dusch och incheckning på hotellet begav vi oss ut för middag. Vi hade tänkt äta på Prologue, men det var faktiskt fullbokat trots att det inte är säsong. Vi hamnade istället på restaurangen Kubicki. Det var otroligt god mat! Missa inte en av Polens specialitéer - anka med rödkål. 

21.00
Vi kände att vi inte riktigt var klara med kvällen och tog en öl på The Bunkier, som var en rekommendation av en vän. Det är alltså en gammal bunker som man använde under andra världskriget. Känslorna var blandade där inne kan man säga, speciellt för mig som för inte så längesen var i Berlin och lärde mig massor om andra världskriget.

06.30

Klockan ringde och det var dags att bege sig mot flygplatsen! Taxin kostar ca 55 zloty (runt 110kr) till flygplatsen och tar ungefär 30 min. Pga den korta flygtiden är en 24h resa väl värd spenderade tid över en helg. Hit åker jag gärna igen! 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress